
VESZÉLYBEN 
A MÉDIA-
SZUVERENITÁS

A külföldről 
fi nanszírozott 
média forrásai 
és donorjai

TREND

1. szám | 2023



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

V E Z E T Ő I  Ö S S Z E F O G L A L Ó   |  3

VEZETŐI 
ÖSSZEFOGLALÓ

Az országok közvéleménye része az adott nemzet és az általa alkotott 

állam kulturális erőforrásainak. Ennek fontosságát éppen a 2020-as évek 

elején tapasztalhatjuk meg, minden korábbinál jobban, hiszen a veszé-

lyek korába lépve – előbb a koronavírus-járvány, majd az orosz–ukrán 
háború és a válaszul érkező elhibázott szankciós politika, illetve ennek 
gazdasági következményei miatt – a higgadt közvélekedés az, amely kellő 
felhatalmazást, társadalmi erőt és biztonságot tud nyújtani. Vagy éppen 
fordítva: a lerombolt bizalom, a hitelvesztés és az általános elbizonytala-
nodás közepette a pánik hozzájárul a stabilitás odaveszéséhez. Röviden 

ez a médiaszuverenitás tétje. 

Pontosan az előbbiek miatt nem lehet közömbös, sem társadalmi, sem 
politikai vagy kulturális, sem pedig gazdasági vonatkozásban, hogy egy 

adott ország nagyobb elérésű, széles lefedettségű tömegtájékoztatási 
infrastruktúráján (nyomtatott sajtó, rádió, televízió), különösképpen an-
nak egyre bővülő elektronikus-digitális szeletén (honlapok, közösségi 
média, online fórumok) milyen információk áramlanak keresztül. Mindez 
nem választható el a tulajdonosi körtől, illetve attól a donortól, amelyik 
a működésre forrást biztosít. Ez pedig már a szuverenitással kapcsolatos 
kérdést vet fel, éspedig azt, hogy a külföldről származó forrásokkal együtt 
vajon csak anyagi támogatás érkezik-e, vagy politikai megrendelés is, 
amely a küldő ország, illetve nemzetközi szervezet érdekeit szolgálja. 
A Magyarországon működő, részben-egészben külföldről fi nanszí-
rozott vagy külföldi kézben lévő és kivétel nélkül kormánykritikus 
médiatermékek működésében a magyar állam stabilitásának szol-
gálata és a közbizalom építésének szándéka a legkevésbé sem érhető 
tetten. Érdemes tehát azoknak a forrásoknak az eredetét megvizs-
gálni, amelyek lehetővé teszik fenntartásukat és működésüket, hiszen 
így a fi nanszírozás céljára is fény derül. A külföldről fi nanszírozott 
média információs és tájékoztatási tevékenységéből fakadóan nagy-
mértékben alkalmas az indirekt befolyásszerzésre, ami szuverenitássértő 
gyakorlatot jelent. 

XXI. SZÁZAD INTÉZET

Békés Márton
Biró András
Deák Dániel

G. Fodor Gábor 

Kosztur András

Nagy Ervin 

TREND | 1. szám | 2023

2023. március 13. 

Tipográfi a, tördelés: Arany Imre | Layout Factory

© XXI. Század Intézet, 2023



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

4   |   V E Z E T Ő I  Ö S S Z E F O G L A L Ó

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

V E Z E T Ő I  Ö S S Z E F O G L A L Ó   |   5

A XXI. Század Intézet a Magyarországon működő és itt bejegyzett kor-
mánykritikus médiatermékek közül – kizárólag nyílt forrásokon alapulva 
– megvizsgáltak esetében arra a következtetésre jutott, hogy az online 
tar talomszolgáltatók (444, Partizán, Telex), a külföldi tulajdonban 
vagy finanszírozásban lévő médiumok (Szabad Európa, RTL) és  
a magukra tényfeltáróként-tényellenőrként tekintők (Átlátszó, 
Direkt36, K-Monitor, Lakmusz) egyaránt külföldi forrásokat kapnak, 
összesített éves átlagban 25 és 100 százalék közötti arányban. Ezek 

közvetlenül vagy áttételesen többnyire a következő típushoz tartozó 
donoroktól érkeznek, példákkal illusztrálva:

• államok külügyminisztériumai és nagykövetségei (Amerikai Egyesült 
Államok, Hollandia)

• külföldi pártalapítványok és kormányügynökségek (Heinrich-Böll-
Stiftung, National Endowment for Democracy, United States Agency 
for Global Media)

• alapítványok (Fritt Ord Foundations, German Marshall Fund of the 
United States, Open Society Foundations, Robert Bosch Stiftung, 
 Rockefeller Brothers Fund, Sigrid Rausching Trust)

• nonprofit alapok és támogatáskezelők (Civitates, Foundation for 
Democracy and Pluralism, Network of European Foundations, Norvég 
Civil Támogatási Alap) 

• nagyvállalati szektor (Bertelsmann, Creditexpress, Google)

• az Európai Unió szervei, pályázatai 

• médiával is foglalkozó nemkormányzati szervezetek (Organised Crime 
and Corruption Reporting Project, Visegrad Fund, Zinc Network)

• médiumok és kiadóik (AFP, Economia, Helsingin Sanomat, Inter news)

Az elemzésbe nem vontuk be azokat a külföldi tulajdonban álló és/vagy 
ott bejegyzett médiatermékeket, amelyek magyar nyelven is szolgáltatnak, 

illetve hazai partnerségben vesznek részt (Bloomberg, Deutsche Welle, 
Euronews). Érdemes lenne a kapcsolati háló teljességre törekvő feltér-
képezése érdekében a külföldről finanszírozott média intézményi kap-

csolatainak vizsgálata is, amely számos olyan együttműködő szervezetet 
találhatna (21 Kutatóintézet, Amnesty International, CEU Demokrácia 

Intézet, Egyensúly Intézet, Magyar Helsinki Bizottság, Mérték Média-

elemző Műhely, Policy Solutions, Political Capital, Társaság a Szabadság-

jogokért, Transparency International), amelyek mind hozzájuk hasonló 
forrásból gazdálkodnak. A jövő kérdése az Egyesült Államok immár köz-

vetlen médiabefolyásának nyílt kiépítése, amely a közép- és kelet-európai 
sajtószabadság és médiafüggetlenség fejlesztésére hivatkozva az USA 
Nemzetközi Fejlesztési Ügynökség (USAID) nevű állami szervezetén 
 keresztül érvényesülne, amint ez a hivatal vezetője, Samantha Power 
nemrégiben tett budapesti látogatásán elhangzottakból is kiderült.

Nem teljességre törekvő, ugyanakkor főbb csapásirányokat határozottan 
kijelölő és az előbbiekkel kiegészíthető kutatásunk egyértelműen arra az 
eredményre jut, hogy a magyar médianyilvánosságban a külföldről 
finanszírozott tartalomgyártók kritikus szintet értek el, emiatt a kül-
földi eredetű strukturális finanszírozás szerkezete felveti a hazai érdekek 

sérelmének kérdését. Ez annál is inkább így van, mivel az elemzésben meg-

vizsgált médiatermékek összessített átlagban 54 százalékban kifeje-
zetten kormányellenes üzeneteket fogalmaznak meg, s nem pusztán 

kormánykritikus véleményt közvetítenek. 



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

4 4 4   |   7

Az online tartalomszolgáltatók, legyenek bár hír csa-
tor nák, honlapok vagy videómegosztó oldalak, egyre 
nagyobb szeletet hasítanak ki a médiatortából, amely 
általános, globális jelenség. A Nemzeti Média- és Hír-

közlési Hatóság (NMHH) legfrissebb jelentése szerint 
2021 utolsó negyed évében több mint háromezer online 
tartalomszolgáltatás működött Magyarországon, me-

lyek közül 635 szerepel az iparági mérésekben, s ezek 
közül is a hír/közéleti tematikát előállítók a leggyakorib-

bak. Éppen ezért nem lehet közöm bös, hogy az egyes 
orgánumoknak kik a tulajdonosai és tartalmuk elő-
állítását milyen forrásból fedezik, legyen az működés 
fedező, portfólióbővítésre vagy képzésre fordított 
összeg. A nagyobb eléréssel rendelkező, rendre kor-

mánykritikus online médiumokról (444, Partizán, Telex) 
általánosságban elmondható, hogy a mikro ado mány-
nak címkézett hazai olvasói hozzájárulást messze 
meghaladja a külföldről érkező támogatás mértéke, 
melynek donorjai között a nagykövetségek, külföldi 
kormányügynökségek, globális alapkezelők és nemzet-

közi alapítványok egyaránt megtalálhatóak. 

444

A 444.hu kiadója a Magyar Jeti Zrt., vezérigazgatója Kardos Gábor, a portál 
főszerkesztője Uj Péter. A cég bejegyzéséről a portál 2013 áprilisában 
számolt be.1 2014 februárjában külön applikációt fejlesztettek a közelgő 
választásokhoz kapcsolódóan, mégpedig a Soros György érdekkörébe 
tartozó Open Society Institute 50 ezer dolláros (kb. 17,5 millió Ft) támoga-

tásával.2 2014 májusában pedig közölték, hogy 20 százalékos tulajdon-

részt szerzett a cégben a Digital News Ventures nevű amerikai befektetési 
alap, amely az üzleti együttműködések révén Soros Györggyel is kap-

csolatban álló Media Development Investment Fund (MDIF) részeként 
működik.3 Ebből kifolyólag a cég igazgatótanácsában két külföldi tag is van 
(Uj Péter főszerkesztő 2017-es állítása szerint nekik nincs beleszólásuk  
a lap működésébe). Az MDIF 1995-ben jött létre azzal a céllal, hogy „a füg-

getlen és szabad sajtót támogassa azokban az országokban, ahol az veszély-

ben van”,4 alapítói és támogatói között pedig többek között a Soros-féle 
Open Society Foundations is szerepel. Tehát a 444 körül már alapítása 
után közvetlenül megjelent a nemzetközi alapítványok és befektetési 
alapok tulajdonrészesedése és támogatása által közvetített külföldi 
érdekeltség, amely azóta egyre csak növekedett. A 444 impresszuma 

szerint videós tartalmaik előállításához 2018 óta az Oak Foundation, 
2019 óta pedig a német zöldek Heinrich Böllről elnevezett pártalapítványá-

nak támogatása is hozzájárul, sőt utóbbi 2020 óta a jogállammal foglalko-

zó tartalmak készítését is támogatja. 2021 októberében jelentették be, 
hogy az Európai Bizottság támogatásával és a francia AFP hírügynök-

séggel együttműködve tényellenőrző portált indít a Magyar Jeti Zrt., ez lett 
a Lakmusz (lásd a hazai tényellenőrzés anyagi hátterével foglalkozó részt).5 

Az NMHH adatai szerint a 444 2019–21-ben a tíz leglátogatottabb hazai 
online tartalomszolgáltató között a nyolcadik-tizedik helyen állt.6

1 https://444.hu/2013/04/10/bejegyeztek-a-magyar-jeti-zrt-t
2 https://444.hu/2017/04/18/olvasoinkhozhoznak
3 https://444.hu/2014/05/23/van-egy-uj-kisebbsegi-tulajunk
4 https://www.mdif.org/about/funders-and-investors/
5 https://444.hu/2021/10/27/magyar-nyelvu-tenyellenorzo-oldalt-indit-az-europai-bizottsag-

tamogatasaval-a-444-es-a-qubit-kiadoja-a-magyar-jeti-zrt

6 Médiapiaci jelentés, 2022. NMHH, Bp. 2022. december, 65. 



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

8   |   P A R T I Z Á N

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

P A R T I Z Á N   |   9

PARTIZÁN

A Partizán közösségimédia-hálózatának fenntartója a Partizán Rendszer -
kritikus Tartalomelőállításért Alapítvány, amely 2020 novemberében jött 
létre. A Partizán-projekt zászlóshajójának az azonos nevű YouTube-csa-
torna tekinthető, emellett tartalmaik több más közösségi felületen, sőt 
offline is elérhetők. Alapítója és főszerkesztője Gulyás Márton, aki koráb-

ban a Közös Ország Mozgalom és az amögött álló Közös Ország Alapítvány 
egyik alapítója volt. Támogatását tekintve a Partizán Rendszerkritikus 
Tartalomelőállításért Alapítvány a Partizán hivatalos Facebook-oldalán 
2021 végén közölte, hogy „a German Marshall Fund [of the United States] 
meghívásos pályázatán 15 000 USD díjazásban ré szesültünk”, valamint 
hogy „a The Foundation for Democracy and Pluralism meghívásos pályá-

zatán 200 000 EUR díjazásban”.7 Ez mai árfolyamon számolva összesen 

több mint 12 és fél millió forint. A támogatások fontosságát hangsúlyoz-

va a Partizán ugyanakkor azt is közölte, hogy „ezeknek a díjazásoknak is 
köszönhetően az előfizetőink által össze adott, havonta több mint 15 millió 
forintból így nem kényszerülünk technikai/műszaki eszközöket, létesít-
mény felújítást finanszírozni, vagyis azt továbbra is az alapműködésünkre 
költhetjük”. Az alapító-főszerkesztő másutt hozzátette, hogy a finanszíro-

zásba beszállt „a National Endowment for Democracy [NED], akik adtak 
támogatást és jelezték, hogy a továbbiakban is szívesen támogatnak”.8 

Mint később nyilvánosságra hozták, ennek a támogatásnak az összege 
98 ezer dollár (több mint 34 millió forint) volt és a Partizán választási road-
show-ját finanszírozták belőle.9 A NED-et az amerikai Kongresszus hozta 

létre, az általa külföldre továbbadott források teljes egészében amerikai 
adófizetőktől származnak. De 2022 októberében megemlítette Gulyás 
Márton azt is, hogy „most is be van adva legalább másfél tucat pályáza-

tunk különböző donorokhoz, európaiakhoz és amerikaiakhoz egyaránt”.10 

A Partizán által közölt adatokból tehát világosan kiolvasható, hogy bár  

7 https://www.facebook.com/partizanpolitika/posts/3167085756952646
8 https://kreativ.hu/cikk/abban-hogy-marki-zay-helyett-orban-viktort-valasztottak-meg-nincs-

felelossegunk

9 https://www.facebook.com/partizanpolitika/posts/pfbid02WQkZEy3H6xmHWrHDSyS5S4L4tF
b3Ea7KrtrApMNPYmwwTtWgDeRF7NpHmGSja6Atl

10 https://kreativ.hu/cikk/abban-hogy-marki-zay-helyett-orban-viktort-valasztottak-meg-nincs-
felelossegunk

a költségvetésüket illetően a kisebb és nagyobb összegű, közelebbről 
meg nem nevezett forrású magánadományok dominálnak, a külföldi kor-
mányzati és nemkormányzati forrásokból érkező támogatások nagyság-

rendjüket tekintve minimum megközelítik ezeket. Az alapító-főszerkesztő 
által 2021–22-ben közöltek értelmében a jövőben a külföldi intézmé-
nyektől érkező támogatások arányának növekedése várható a Parti-
zán esetében, amely tevékenységét vállaltan ilyen finanszírozásra 
is építi.

A Partizán kapcsolati hálója és finanszírozási háttere (forrás: Mandiner)



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

10   |   T E L E X

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

T E L E X   |   11

TELEX

A Telexet alapításakor kiadó Van Másik Kft.-t 2020. július 31-én alapította 
Kárpáti Márton, az Index korábbi főszerkesztő-helyettese, ugyanazon év 
szeptember 4-én jelentették be adománygyűjtésüket és október máso-

dikán indították el a hírportált.11 2021 első felében „Munk Veronika és 
Dull Szabolcs, a Telex két főszerkesztője, illetve Kárpáti Márton, a Telex 
kiadójának vezetője létrehozta a Ne Hallgassunk Nonprofit Kft.-t. Ez a cég 
kapott 200 ezer eurót, azaz nem kevesebb, mint 74 millió forintnak megfe-

lelő összeget a cseh Economia kiadóvállalat alapítványától”.12 Az Economia 
még 2020. szeptember 21-én jelezte, hogy ennyi adománnyal támogatná 
a Telexet, a pénz 2021. március 23-án érkezett meg.13 A Telex mellett létre-

hozott nonprofit kft. – amely a Telex gyakornoki programját is finanszírozta 
– mindössze egyszer szerepelt részletesebben a hírportál átláthatósági 
jelentésében. Eszerint 2021. február 5. és október 31. között a nonprofit 
kft. 236 730 euró (kb. 87.6 millió Ft), illetve közel 4,3 millió forint bevételre 
tett szert adományokból és pályázatokból, a forinttámogatás azonban 
teljes mértékben az amerikai nagykövetség small grants pályázatából szár-
mazott. 28 ezer eurót a finn Sanoma tulajdonában lévő Helsingin Sanomat 
napilap alapítványa, 5940 eurót a holland állam Human Rights Fundja, 
2790 eurót pedig „főként svéd és finn magánszemélyek” juttattak a Telex-

nek – ez utóbbi három nyugat-európai forrásból összesen 13 és fél millió 
forint érkezett. 2022 nyarán az addig egyszemélyes, Kárpáti Márton alapító 
tulajdonában álló cég zárt részvénytársasággá alakult, amelynek célja 
„hogy a Telex a telexeseké legyen, és örökre az is maradjon”, azaz csak az 
újság dolgozói lehessenek tulajdonosok a lapnál. 2022 októberében újabb 
szervezetet hoztak létre a portál mellett, amikor is Dull Szabolcs főszer-
kesztő megalapította a Telex a Szabad Sajtóért Alapítványt, melynek célja 
szintén a támogatásgyűjtés. 2022 végén létrehozták a Ne Hallgassunk 
Non profit Kft. által működtetett Telex Akadémia nevű oktatóközpon-

tot, amelyet az amerikai külügyminisztérium alatt működő Bureau of 

11 https://telex.hu/kozlemeny/2020/11/10/telex-atlathatosagi-jelentes
12 https://telex.hu/kozlemeny/2021/06/02/itt-a-telex-masodik-atlathatosagi-jelentese
13 https://telex.hu/kozlemeny/2021/03/25/megerkezett-a-200-ezer-euro-a-telexnek

Democracy, Human Rights, and Labor nevű ügynökség támogat, két évre 
740 740 dollárral, vagyis közel 260 millió forinttal.14 A Telex alapításától 
2022. szeptember 30-ig közvetlenül – nem számolva a nonprofit kft. által 
kapott támogatásokat – összesen több mint 1,6 milliárd forintra tett szert 
támogatásokból, pályázatokból és sajtódíjakból, amely előfizetési és hir-
detési bevételeinek közel kétszerese.15 2022 nyarán közölt jelentésük 
szerint közel 50 ezer támogatójuk 97 százaléka maximum 15 ezer forinttal 
támogatja az online újságot, a legnagyobb összegű alkalmi támogatás 
pedig egy 2020-ban beérkező másfél millió forintos juttatás volt.16 (Ehhez 

képest első, 2020. novemberi jelentésükben egy 2,5 milliós egyszeri tá-

mogatásról is beszámoltak.17) A Telex nehezen követhető finanszírozási 
modelljéből és az azt úgy-ahogy dokumentáló átláthatósági jelentéseiből 
az derül ki, hogy miközben a honlap napi működését jórészt a kisebb 
adományok és egyéb bevételek fedezik, oktatási és társadalmi 
programjaikat szinte teljes egészében nagyságrendileg komolyabb 
külföldi forrásokból finanszírozzák. Az NMHH adatai szerint a Telex 
2021-ben a tíz leglátogatottabb hazai online tartalomszolgáltató közül az 
5. helyen végzett, jócskán megelőzve az utolsó előtti helyen álló 444-et.18

14 https://kreativ.hu/cikk/indul-a-telex-akademia
15 https://telex.hu/belfold/2022/12/16/itt-a-telex-otodik-atlathatosagi-jelentese
16 https://telex.hu/kozlemeny/2022/07/08/itt-a-telex-negyedik-atlathatosagi-jelentese
17 https://telex.hu/kozlemeny/2020/11/10/telex-atlathatosagi-jelentes
18 Médiapiaci jelentés, 2022. i.m. 65.



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

R T L  M A G yA R O R S Z Á G   |   13

A külföldi tulajdonú és/vagy fenntartású médiavállal-
kozások a rendszerváltoztatással megnyílt piacok ter-

mészetes résztvevői, amelyek megfelelő és védett 
működését a jogi környezet biztosítja és a rendezett 
gazdasági viszonyok teszik lehetővé. A médiatérben 
ezek a fórumok is annak a versenynek a részei, amelyek 
a média- és versenyszabályok tiszteletben tartásának 
keretében folynak, a tartalomfogyasztók figyelméért 
és érdeklődéséért. A külföldi médiakonglomerátumok 
hazai leányvállalatai (Bertelsmann- csoport – RTL Ma-

gyarország) és a külföldi államok médiaügynökségei 
által eltartott magyarországi fórumok (United States 
Agency for Global Media – Szabad Európa) már csak  
a tulajdonosszerkezet és a finanszírozási modell miatt 
is felvetik a médián keresztüli befolyásolás, sőt olykor 
a belügyekbe való beavatkozás kérdését. 

RTL MAGYARORSZÁG

Az egyik legnézettebb kereskedelmi csatornát a Magyarországon bejegy-

zett Magyar RTL Televízió Zrt. üzemelteti, amely a luxemburgi székhelyű 
RTL Group konszern részeként a németországi Bertelsmann-csoport 
leányvállalata. Az RTL-csoport legfőbb részvényese 76,28 százalékban 
a Bertelsmann-csoport, a részvények fennmaradó részét nyilvánosan 
jegyzik a frankfurti és luxemburgi értéktőzsdéken. Az RTL-csoport ma-

gyarországi működését 1997-ben kezdtek meg RTL Klub néven (a csator-
na 2022. október 22-től RTL néven fut), deklaráltan azzal a céllal, hogy 
létrehozzák a TV2 közvetlen konkurenciáját. Az NMHH szerint „az öt leg-

nagyobb árbevételű televíziós vállalkozás sorát […] a TV2 Média Csoport 
Zrt. és a Magyar RTL Zrt. vezeti”, ugyanakkor főműsoridőben (18–22 óra 
között) 2019–21-ben rendre az RTL volt a legnézettebb csatorna (több 
mint félmillió nézővel), amely nemcsak piacvezető szerepét bizonyítja, 
hanem ekkor sugárzott híradós és szórakoztató típusú műsorszámainak 
állandósult első helyezését is jelenti.19 Az RTL-csoport piaci kapitalizá-
ció ját 2023 márciusában 7,65 milliárd euróra értékelték.20 Miután az 
RTL-cso port helyi leányvállalatai kereskedelmi televíziónak minősülnek, 
ezáltal bevételeiket főképp reklámokból és (digitális) tartalomkészítésből 
 generálják, amely tevékenység rendkívül jövedelmező, ezáltal a vállalat 
képes önerőből finanszírozni magát közel egy tucat európai országban. 
Közülük az RTL Magyarország 2021-ben 116 millió euró (akkori árfolya-

mon közel 44 milliárd forint) bevételt könyvelt el, ami a 2020-as 105 millió 
eurós (39,7 milliárd forint) bevételhez képest 10,5 százalékos emelkedést 
jelent, ami főképp a magasabb tévéreklámokból származó bevételeknek 
volt köszönhető. 21 A vállalat nyeresége 2021-ben 13 millió euró (hozzáve-

tőleg 5 milliárd forint) volt. Az utolsó elérhető pénzügyi beszámoló sze-

rint 2022 januárja és júniusa között az RTL Magyarország 54 millió eurós 
(több mint 20 milliárd forint) bevételt könyvelhetett el, ami megegyezik 
a 2021-es első félév mérlegével. A nyereség mértéke ebben az időszak-

19 Médiapiaci jelentés, 2022. i.m. 21. és 26–27. 
20 https://companiesmarketcap.com/rtl-group/marketcap/ 
21 Lásd bővebben: https://company.rtl.com/export/sites/rtlunited/.galleries/downloads/financial_

reports/RTL-Group-FY-2021-Report.pdf, 42–43.



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

14   |   R T L  M A G yA R O R S Z Á G

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

R T L  M A G yA R O R S Z Á G   |   15

ban viszont 15 millió euró (5,6 milliárd forint) volt, ami jóval magasabb  
a 2021-es első félévhez képest (9 millió euró, azaz 3,4 milliárd forint). 22 

Az RTL Magyarország 2021 decemberében belépett a hírportálok piacára, 
ami kapcsán kiemelendő, hogy az RTL.hu főszerkesztője mellett a három 
felelős szerkesztő is baloldali-liberális sajtóorgánumoktól érkezett. Noha 
az RTL Magyarország piaci alapon stabilan megáll a saját lábán, mégsem 
lehet függetleníti az anyavállalattól, a Bertelsmann-csoporttól, mely kong-

lomerátum Európa legnagyobb médiabirodalmát igazgatja, több mint 
százezer személyt alkalmazva. A Bertelsmann-csoport irányítja többek 
között a világ legnagyobb könyvkiadóját, a Penguin Random House-t, 
25 százalékos részesedéssel rendelkezik a  Der Spiegelben, birtokolja  

a német Stern magazint, de jelen van a zeneipar, sőt az oktatás területén 
is. A német konzorcium befolyása az Európai Unióban is megkerülhe-

tetlen: a médiabirodalom a Bertelsmann Alapítványon keresztül egész 
hálózatot épített ki tisztviselőkön és politikusokon keresztül az uniós in-

tézményekben. A korábbi uniós ciklus bizottsági elnöke, a luxemburgi 
Jean-Claude Juncker maga is baráti kapcsolatokat ápolt az óriásvállalat-
tal, míg honfitársa, Viviane Reding, aki 2004 és 2010 között az Európai 
Bizottság média- és technológiai portfóliót felügyelő biztosa volt, miután 
2014-ben lemondott a 2010 óta betöltött jogérvényesülési biztosi posztjá-

ról, egyenesen az Alapítvány kuratóriumához csatlakozott. Reding utódja 
a poszton kabinetfőnöke Martin Selmayr lett, aki korábban a Bertels mann 
fő lobbistájaként dolgozott Brüsszelben.23 Magyarországon Bajnai Gor-
don neve említhető meg a konglomerátum kapcsolati hálójában, akinek 
Haza és Haladás Alapítványát 2012-ben a Bertelsmann Alapítvány támo-

gatta, de a volt miniszterelnök mutatta be 2018-ban a nemzetek feletti 
Európáról szóló és a korlátlan bevándorlást támogató New Pact for Europe 
nevű tervezetet is, amelyet a konzorcium a Soros-féle Nyílt Társadalom 
Alapítványokkal (Open Society Foundations) együtt finanszírozott. Mind-

ezekből látható, hogy az RTL Magyarország a magyarországi fogaskereke 
annak a Bertelsmann-csoport kezében összpontosuló médiabirodalom-
nak, amely pénzügyi hatalmánál és személyi összefonódásainál fogva 
megkerülhetetlen befolyással rendelkezik az Európai Unióban. A háló-

zat olyan témák napirenden tartásával befolyásolja médiáján keresztül 

22 Lásd bővebben: https://company.rtl.com/export/sites/rtlunited/.galleries/downloads/financial_
results/H1-2022/2022.08-RTL-Group-Interim-Results-Report.pdf, 23.

23 Lásd bővebben: https://www.politico.eu/article/europe-inc-bertelsmann-business-philanthropy-
politics. 

a magyar belviszonyokat, mint az illegális migráció és a nyitott határok 
támogatása, az LMBTQ-lobbi pártolása, vagy a nemzetek feletti Európa 
népszerűsítése. Összességében kijelenthető, hogy bár az RTL Ma-
gyarország hazai bevételekből tartja fenn magát, a mögötte álló 
konglomerátum piaci kapitalizációja olyan hátországot biztosít 
számára, amely miatt egyfelől nem kell aggódnia a nyereségesség 
fenn tartásán, másfelől viszont komoly aggodalomra ad okot, hogy  
a hírfogyasztók és a kereskedelmi média természetéből fakadóan 
szórakozni vágyók felé az anyavállalat – a hazai érdekekkel ellen-

tétes – értékeit közvetíti. 

Az LMBTQ-lobbi szivárványszíneit viselő RTL Klub-logó a képernyőn  
2021. június 15-én



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

16   |   S Z A B A D  E U R Ó P A

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

S Z A B A D  E U R Ó P A   |   17

SZABAD EURÓPA

A Szabad Európa Rádió 1993 végéig üzemelt Magyarországon, majd 27 
évvel később, 2020. szeptember 6-án indult újra, de már nem rádióként, 
hanem online multimédiás szolgáltatásként. A hazai portál a washingtoni 
székhelyű Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) magyarországi le-

ágazásaként működik, a szerkesztőségnek jelenleg 17 munkatársa van.24 

A RFE/RL 21 helyi irodájával 23 országban van jelen, 27 nyelven készít 
tartalmat, amellyel 30 ország közönségét éri el. Több mint 600 főállású 
újságírót foglalkoztat, nem kevesebb mint 1300 külsős munkatárssal.  
A működéséhez szükséges költségeket 100 százalékban az Egyesült 
 Államok kongresszusa által elfogadott költségvetésből az United States 
Agency for Global Media (USAGM) ügynökség biztosítja.25 A szabad europa.

hu portált a RFE/RL, Inc. Magyarországi Közvetlen Kereskedelmi Képvi-
selete adja ki, amelynek igazgatója Csák Gyula, a szerkesztőség vezetője 
Vovesz Tibor. A 17 fős budapesti szerkesztőség felét baloldali-liberális 
fórumoktól igazolták, sokat foglalkoztatott szerzőjük Kerényi György, 
az MSZP korábbi kommunikációs igazgatója. A hazai leányvállalatot 
2020-ban alapították meg, ám ezidáig egyetlen magyarországi pénzügyi 
beszámolót sem hoztak nyilvánosságra, így a portál működésének költ-
sége ismeretlen.26 Az anyagi ellátottságra azonban következtetni lehet 

a magyarországi szerkesztőség igazgatójának szavaiból, melyek úgy 
hangzottak, hogy „a magyar szerkesztőség tisztában van a némileg pri-
vilegizált helyzetével, hiszen sem hirdetőik, sem előfizetőik nincsenek”.27 

A becsült költségekről egyedül a The New York Times számolt be 2019 szep-
temberében, amikor a lapnak John Lansing, az USAGM akkori vezetője azt 
nyilatkozta, hogy a magyarországi portál az Orbán-rendszerrel szem-

ben indulhat újra, költségvetése pedig az évi 750 ezer dollárt is elérheti.28  

24 https://www.szabadeuropa.hu/p/7729.html
25 https://pressroom.rferl.org/contacts
26 Lásd: https://www.opten.hu/rferl-inc.-magyarorszagi-kozvetlen-kereskedelmi-kepviselet- 

 c0112074234.html és https://www.nemzeticegtar.hu/nemzeticegtar/cegadat/0112074234/
RFERL-Inc-Magyarorszagi-Koezvetlen-Kereskedelmi-Kepviselet.

27 https://www.habad.hu/2023/01/31/szabad-europa-a-hitelesseg-ereje-vovesz-tibor-igazgato/
28 https://www.nytimes.com/2019/09/06/world/europe/radio-free-europe-hungary-orban.html

Ez forintra átszámítva 263 milliót jelent, ami havi 22 milliós ráfordítás-

sal egyenlő. Összefoglalva tehát a Szabad Európa működését teljes 
egészében az Egyesült Államok kongresszusa biztosítja az USAGM 
testületén keresztül, a portálnak más forrása nincs, reklámokat nem 
közöl és magánadományokat sem fogad el.

A Szabad Európa magyarországi szerkesztőségének saját ábrázolása  
az orgánum hátteréről (forrás: https://www.szabadeuropa.hu/rolunk)



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

Á T L Á T S Z Ó   |   19

A Magyarországon másfél évtizede létező, magukat 
tényfeltárónak és oknyomozónak nevező fórumok  
a 2010-es években aktivizálták magukat. A jogi érte-

lemben civil szervezetként működő, így formálisan 
közhasznú tevékenységet folytató orgánumok kapcso-

lati hálója és finanszírozási háttere felveti a kérdést, 
hogy a korrupció leleplezése és az átláthatóvá tétel 
jelszava alatt nem a magyar állam és alrendszerei 
iránti bizalmatlanság keltése, sőt a hazai politikai 
élet befolyásolása történik-e? Annál is inkább, mivel  
a három legnevesebb szereplő (Átlátszó, Direkt36, 
K-Monitor) finanszírozásában változó formában, de 
arányát tekintve 25–85 százalékban külföldi kormány-

zati és nemkormányzati szervezetek, ügynökségek és 
alapítványok vállalnak szerepet. 

ÁTLÁTSZÓ

Az Átlátszó portáljának fenntartója a 2011-ben alapított Átlátszó Non-

profit Kft., négy tulajdonosa Bodoky Tamás, Maróy Ákos, Sepsi Tibor és 
Gáli Csaba. Az elérhető legutóbbi, a 2021-es esztendőről szóló pénzügyi 
beszámolója szerint „az intézményi támogatás három forrásból szár-
mazott. A legnagyobb támogatást az Átlátszónet Alapítvány (35 millió 
forint) adta. A Sigrid Rausing Trust 2020-as és 2021-es támogatásából 
összesen 30,2 millió forintot használt fel a Kft., valamint az Open Society 
Institute 2020-as támogatásából 2021-ben felhasznált maradvány 17 mil-
lió forint volt.”29 Kiderül a továbbiakban, hogy az Átlátszó a 2021-es évre 
a Soros-alapítvány (név szerint a Foundation Open Society Institute) Füg-

getlen Újságírás Programjának keretében 13 millió forintot kapott, vala-

mint egy másik címen, mégpedig a Magyar Hang című hetilap Átlátszó 

nevű mellékletének előállítására, újabb négyet. Ugyanitt olvasható, hogy 
alapműködésüket 2020–21-ben teljes egészében a Sigrid Rausing Trust 
állta, mintegy 24,5 millió Ft értékben, amely a 2021–24-es időszakra to-

vábbi 6,7 milliót adományozott. A szervezet honlapján elhelyezett info-
gra fikák tovább árnyalják a képet, ezeken ugyanis látszik, hogy 2016–20 
között a működési költségek nagyjából felét rendre a „kisadományozók” 
állták, a fennmaradó rész egyik fele egyéb címen folyt be (díjak, pályáza-

tok, SZJA-felajánlás), a másikat viszont külföldi forrásokból egyenlítették 
ki.30 Utóbbi forrás nagyrészét nemzetközi alapítványoktól kapták, melyek 
közül a legbőkezűbbnek az összes juttatás tekintetében a Soros-alapít-
ványhálózat bizonyult (Open Society Foundations, Open Society Initiative 
for Europe, Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány Budapest), amely átlag-

ban az Átlátszó költségeinek negyedét állta, ezt követték a skandináv 
alapítványok (norvég Fritt Ord Foundation, svéd Sigrid Rausing Trust)  
a maguk átlag 8 és 30 százalék közötti hozzájárulásával, aztán jöttek  
a médiamunkával kapcsolatos, többnyire globális nemkormányzati szer-
vezetek (České centrum pro investigativní žurnalistiku, Google Digital 
News Initiative, Organised Crime and Corruption Reporting Project, Zinc 

29 https://atlatszo.hu/wp-content/uploads/2022/07/atlatszo.hu_kiegeszito_melleklet_2021.pdf
30 https://atlatszo.hu/kozhasznu-nonprofit-kft/



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

20   |   Á T L Á T S Z Ó

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

D I R E K T 3 6   |   21

Network), végül pedig a kormányközi donorok (EU-s forrás, Visegrad 
Fund). Az önként közölt adatokból könnyen kiolvasható, hogy az Átlátszó 
misszióját, amely „a közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó 
 adatok hozzáférhetővé tételét szolgálja”, az elmúlt bő félévtizedben 
közel felerészt külföldről érkező források finanszírozták, amelyet 
holtversenyben a globális Soros-alapítvány és a nemzetközi nem-
kor mány zati donorhálózat küldött. 

Az Átlátszó saját közlése 2017-ben felhasznált forrásainak arányáról 
(forrás: https://atlatszo.hu/kozhasznu-nonprofit-kft)

DIREKT36

A Direkt36 Újságíró Központ Nonprofit Kft.-t 2014 nyarán alapították,  
a munkát 2015-ben kezdte meg. Alapító szerkesztői (Pethő András, Sáling 
Gergő) az Origótól érkeztek, munkatársai többek között a CEU és a Trans-
parency International oknyomozó újságíró-programjának végzettjei, és 
feltűnően jó amerikai kapcsolatokkal rendelkeznek, amelyet ösztöndíjaik 
sora is alátámaszt. A Direkt36 kezdetben a 444 felületén, majd a Telexen 
jelentette meg oknyomozó írásait, többnyire globális, médiával foglalkozó 
nemkormányzati szervezetek partnereként (Global Investigative Journalism 
Network, Organised Crime and Corruption Reporting Project). A bevallot-
tan aktivista újságírást folytató szervezet önmeghatározása szerint azért 
létezik, hogy „ellenőrizze a közhatalom gyakorlóit és leleplezze a mindnyá-

junkat megkárosító visszaéléseket”,31 így nem csodálható, ha a 2017-es 
tevékenységüket összefoglaló PR-kiadványnak egyenesen az Orbánék és 

más nagyhatalmú emberek nyomában címet adták. Ebben az ol vasható, 
hogy a tárgyév összes bevétele kerekítve 46 millió Ft volt, ennek több mint 
a fele bevallásuk szerint magántámogatóktól érkezett, majdnem a negye-

de egyéb forrásból, illetve saját vállalkozói tevékenységből származott, 
a fenn maradó 28 százalék, mintegy 13 millió Ft pedig a Soros György tu-

lajdonolta Nyílt Társadalom Alapítványoktól (7,27 millió) és a norvégiai 
Fritt Ord Foundations révén érkezett (5,63 millió).32 A honlapon elérhető 
– igen kevéssé átlátható és a legkevésbé sem részletekbe menő – éves beszá-

molók tanúsága szerint a fenntartást leginkább „nemzetközi forrásból” és 
„egyéb bevételekből” finanszírozzák. A külső források eredetével kap-

csolatban honlapjukon a következő támogatói logósort látjuk: Civitates, 
Credit express Group, Foundation for Democracy and Pluralism, Fritt 
Ord Foundations, Internews, Open Society Foundations, Real Reporting 
Founda tion, Rockefeller Brothers Fund és Sigrid Rausing Trust. Mindezek-

ből az következik, hogy a Direkt36 forrásainak legalább negyedét-
harmadát külföldről biztosítja, ahol a nagyobbnevű alapok (Fritt Ord, 
Rockefeller, Sigrid Rausing, Soros György), támogatáskezelők (Civitates, 
Foundation for Democracy and Pluralism), cégek (Creditexpress) és non-

profit szervezetek (Real Reporting Foundation) sora áll rendelkezésükre. 

31 https://www.direkt36.hu/kik-vagyunk/
32 Orbánék és más nagyhatalmú emberek nyomában. Direkt36, 2017. Lásd bővebben: https://www.

direkt36.hu/wp-content/uploads/2018/04/D36-impact-report-2017-HUN.pdf.



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

22   |   K - M O N I T O R

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

K - M O N I T O R   |   23

K-MONITOR

„A K-Monitor Iroda 2007 óta küzd a közpénzek átlátható felhasználásáért 
és a korrupció visszaszorításáért” – állítja magáról a legrégebb óta műkö-

dő hazai oknyomozó portál.33 A nyolc munkatársat alkalmazó szervezetnél 
már csak egy egykori társalapító dolgozik, a jelenlegi ügyvezető igazgató, 
az Obama-ösztöndíjas Léderer Sándor, akit – erkölcsi bizonyítványba nem 
kerülő módon – tíz hónapra szóló, két évre felfüggesztett börtönbünte-

tésre ítéltek, mert négy társával együtt 2000 őszén ledöntötte a Regnum 
Marianum templom emlékhelyén álló fakeresztet.34 A K-Monitor 2021-es 
költségvetése a következő módon állt össze: „Egyesületünk 2021-ben 104 
millió forintból gazdálkodott. Főbb támogatóink voltak: a SRT, az OSIFE, 
a NED és az Európai Bizottság.” Részletesebben ez azt jelenti, hogy a 2021-
es évben a következő támogatási programokból részesültek, melyek közül 
volt, ami 2020-ban kezdődött és volt, ami 2023-ban is folytatódik: a Sigrid 
Rausing Trust 2020–21-re 8 millió és 2021–22-re közel 14,3 millió, az Open 
Society Foundations Initiative for Europe két program révén 11,5 millió és 
további 5,8 millió, a National Endowment for Democracy (NED) a 2020–21-
es időszakra 11,3 millió és a 2021–23-as évekre újabb 9 millió, az Európai 
Unió Bizottsága egyszer közel 11, másszor újabb 7,2 millió, végül a CEELI 
Institute 5,8 millió és a német zöldek pártalapítványa, a Heinrich-Böll-
Stif tung 3,6 millió. Mindez azt jelenti, hogy a K-Monitor 2021-es bevéte-

leinek 85 százalékát, azaz 104 millió forintból 89 milliót olyan programok 
ellátására kapta, amelyeket külföldről finanszíroztak (ehhez képes hazai 
adófelajánlásból csak az éves költségek 5 százaléka folyt be).35 A nagy-

ságrendileg szinte teljes mértékben külföldről finanszírozott szervezetet 
majdnem egyenlő arányban dotálta a svéd Sigrid Rausing Trust, a Soros-
alapítvány európai ügyekkel foglalkozó divíziója, az amerikai kongresszus 
által fenntartott NED és az Európai Bizottság, hozzájuk képest feleak-

kora arányban szállt be a prágai székhelyű CEELI és a berlini Heinrich Böll 

33 https://k-monitor.hu/rolunk
34 Lásd bővebben: ttps://hvg.hu/itthon/20180419_Obamaosztondijas_magyar_korrupciokutato_

Nagy_figyelem_harul_most_a_tersegre és https://index.hu/bulvar/kereszt3.
35 https://k-monitor.hu/rolunk, a Civilzseb segítségével készített K-Monitor Költségvetés 2021 című 

infografika

Alapítvány. Mindezek alapján állítható, hogy a magát „civilnek” nevező 
szervezet távolról sem hazai civiltársadalmi kezdeményezésnek kö-
szönheti forrásait, hanem 85 százalékban külföldi donoroknak, akik 

között a dobogós erősorrend 2021-ben hozzávetőlegesen így alakult: 
Sigrid Rausing Trust, Open Society Foundations, National Endowment 
for Democracy. A korábbi években e főbb finanszírozók mellett azonban 
máshonnan is érkezett pénzt: 2020-ban például a Holland Külügymi-
nisztériumtól több mint 4,5 millió,36 2019-ben ugyanennyi, valamint  
a budapesti székhelyű Nyílt Társadalom Intézet Alapítványtól 7,5 millió,37 

2016-ban a Norvég Civil Támogatási Alapon keresztül 37,6 millió stb.38 

36 https://k-monitor.hu/uploads/EB00526641.pdf
37 https://k-monitor.hu/uploads/EB00293678.pdf
38 https://k-monitor.hu/uploads/Besz%C3%A1mol%C3%B3-2016-K-Monitor-k%C3%B6zz%C3% 

A9tett%20.pdf



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

L A K M U S Z   |   25

Az internetes nyilvánosság ellenőrizetlen, így könnyen 
tömeges megtévesztést, sőt akár szándékos félretájé-

koztatást okozó hírfolyama hívta életre a tényellenőr-

zés (fact-checking) gyakorlatát, amely az online média 
és azon belül a közösségi média felületein terjedő hí-
rek, adatok és az ott tálalt összefüggések valóságtar-

talmát hivatott ellenőrizni. Egyre gyakrabban merül 
fel azonban a kérdés, hogy „ki őrzi az őrzőket”, vagyis 
hogy a tényellenőröket is ellenőrzik-e? Emiatt szüksé-

ges megvizsgálni, hogy a hazai tényellenőrzést kik és 
milyen forrásból működtetik. A tapasztalatok szerint 

a magyarországi hivatásos tényellenőrzés a baloldali-
liberális médiahálózat kezében van, forrásait 70–30 
arányban az Európai Unió, valamint nemzetközi ala-

pítványok, illetve nagyvállalati pályázatok biztosítják. 

LAKMUSZ

A tényellenőrzés céljából létrehozott portál 2022. január 11-én a 444 
blogjaként indult el, majd 2022. január 15-én a szerkesztőség munkatársai 
már ettől független, saját oldallal működő „testvérlapként” (aloldalként) 
mutatkoztak be a 444 podcastjében.39 A lap saját missziója szerint olyan 
kijelentéseket és információkat ellenőriz, „amelyek széles közönséghez 
jutnak el és jelentősen befolyásolják a közbeszédet és/vagy potenciálisan 
kárt okozhatnak”.40 Az orgánum kiadója a Magyar Jeti Zrt., amely egyben 
a 444.hu és a qubit.hu portálok kiadója is. A Lakmusz főszerkesztője a 
Direkt36-tól érkezett Zöldi Blanka, állandó munkatársai Diószegi-Horváth 
Nóra, a Mérce egykori főszerkesztője, Neuberger Eszter, a 444 volt új-
ságírója, Német Szilvi, az ELTE és CEU kutatója, valamint Teczár Szilárd 
(Magyar Narancs). A szerkesztőség munkájában részt vesz Záborszky Ede, 
az AFP hírügynökség újságírója, a 444 kötelékében működő Herczeg Márk 
és Király András, továbbá Hammer Ferenc és Bajomi-Lázár Péter a Media 
Universalis Alapítványtól, végül a lap igazgatásáért Erdélyi Péter felel, aki 
a 444-nél is hasonló feladatokat lát el. A Lakmusz munkáját egész ta-
nács adótestület segíti, tagjai: Marius Dragomir, a budapesti CEU Center 
for Media, Data and Society igazgatója, Kapronczay Stefánia, a Társaság 
a Szabadságjogokért ügyvezető igazgatója, Kotroczó Róbert, az RTL Ma-

gyarország hírigazgatója, Joanna Krawczyk, a lengyel Gazeta Wyborcza 

partnerkapcsolati vezetője és a lengyel napilap alapítványának elnöke, 
Krekó Péter, a Political Capital ügyvezetője, Martin József Péter, a Trans-
pa rency International magyarországi ügyvezető igazgatója, Pardavi Márta, 
a Magyar Helsinki Bizottság társelnöke és Josef Trappel, a Salzburgi Egye-

tem médiapolitika és médiagazdaságtan professzora. A Lakmusz az 
 Európai Bizottság támogatásával jött létre, a pályázatot a Magyar Digitális 
Média Obszervatórium (Hungarian Digital Media Observatory, HDMO) 
nevű konzorcium nyújtotta be, amelyet a Magyar Jeti Zrt. a francia AFP 
hírügynökséggel (amely a Facebook magyarországi tényellenőre is egy-

ben41), továbbá az ELTE-n működő, már szóbakerült Media Universalis 
Alapítvánnyal és a szintén francia ePressPack webes fejlesztővel együtt 

39 https://444.hu/2022/01/15/erezzek-a-politikusok-a-kenyszert-hogy-elmondjak-hol-vannak-a-
bizonyitekok

40 https://www.lakmusz.hu/indul-a-lakmusz/
41 https://www.facebook.com/formedia/mjp/programs/third-party-fact-checking/partner-map



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

26   |   L A K M U S Z

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

M é D I A P O L A R I T Á S   |   27

hozott létre. A HDMO 2023 januárjától további 30 hónapra kötött szer-
ződést az Európai Bizottsággal, a konzorciumhoz pedig csatlakoztak  
a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely kutatói, illetve az 
Idea Alapítvány tudatos médiafogyasztással foglalkozó munkatársai is.  
A HDMO 2023-tól hivatalosan is tagja lett az Európai Bizottság által 2020-
ban életre hívott Európai Digitális Média Obszervatóriumnak (European 
Digital Media Observatory, EDMO), aminek célja, hogy „koordinálja a tag-

országokban működő tényellenőrző központok és szerkesztőségek mun-

káját”.42 Az EDMO jelenleg tizennégy uniós országban működik (beleértve 
Magyarországot is), a határokon átnyúló munkát pedig a firenzei Euro-

pean University Institute koordinálja, amelyet a Soros György által alapí-
tott Open Society Foundations 2019-ben 11 ezer dollárral, míg 2020-ban 
110 ezerrel, majd további 50 ezerrel támogatott.43 Ami a Lakmusz mű-

ködési költségével kapcsolatban tudható, az a V4NA hírügynökségnek 
köszönhető, amely nyilvánosságra hozta a Magyar Jeti Zrt. 2021-es évre 
vonatkozó beszámolóját, ugyanis a szervezet forráseloszlása ennek ki-
egészítő mellékletében szerepel. A Lakmusz 2021. évi felhasznált forrásai 
eszerint három részből tevődtek össze: egyrészt a Google által kiírt Digital 
News Initiative Innovation Funding pályázatából, másrészt a Network of 
European Foundations (NEF) támogatásából, végül harmadrészt egy 
Európai Bizottság által kiírt pályázatból (Financing of pilot projects and 
preparatory actions in the field of Communications Networks, Content and 
Technology). Mindez összesen 114 357 000 forint értékben.44 A NEF egy 

olyan együttműködési hálózat, amely „filantróp alapítványokat” köt össze 
világszerte annak érdekében, hogy közösen finanszírozzanak olyan pro-

jekteket, amelyek „hozzájárulnak a társadalmi kohézióhoz és elősegítik 
a demokratikus értékeket”.45 A brüsszeli székhelyű, tizenkét ország ala-

pítványának forrásait kezelő hálózat tagjai többek között az osztrák Erste 
Bank alapítványa, a norvég Fritt Ord Foundation, a Soros-féle Open 
Society Foundations, a brüsszeli székhelyű Philanthropy Europe Asso cia-
tion és a stuttgarti Robert Bosch Stiftung. Összefoglalva elmondható, hogy 
a Lakmusz költségvetésének 70 százalékát az Európai Bizottság állja, 
a pályázathoz szükséges 30 százalékos önrészt pedig a Magyar Jeti 
Zrt. biztosítja, amely azonban ezt a Network of European Foundations 
alapítványhálózattól és a Google pályázati forrásaiból nyeri.

42 https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/european-digital-media-observatory
43 https://www.opensocietyfoundations.org/grants/past?filter_keyword=European+University+Institute
44 https://v4na.com/nagyvilag/kitol-fuggenek-a-fuggetlen-tenyellenorok-a-lakmusz-mogott-

allo-penzugyi-es-politikai-birodalom-3-resz-100284/
45 https://www.nef-europe.org/about-us/

MÉDIAPOLARITÁS

A külföldről finanszírozott magyarországi sajtótermékek részéről gyak-

ran elhangzó érv, hogy ők maguk nem politikai szereplők és munkatársaik 
sem kormányellenes politikai aktivisták, hanem csupán kormánykritikus 
újságírók, akiknek célkitűzése kizárólag a kormányzat objektív ellenőrzése 
és minden létező politikai szempont tárgyilagos bemutatása.

Ennek az állításnak a valóságtartamát vizsgálta meg a XXI. Század Intézet 
egy kvantitatív médiakutatás keretében, melynek során a 444, az Átlátszó, 
a Direkt36, a Lakmusz, az RTL híroldala, a Szabad Európa és a Telex on-

line felületein 2022 februárjában megjelenő, magyar politikai relevanciával 
bíró cikkek polaritását vizsgálta. A polaritásvizsgálat során arra voltunk 
kíváncsiak, hogy az adott cikk a magyar kormány szemszögéből vizsgálva 
pozitív, negatív vagy semleges polaritással rendelkezik-e.

A vizsgált időszakban összesen 1139 darab magyar politikai relevanciával 
bíró cikk jelent meg a vizsgált tartalomgyártók felületein, amelyeknek 
54,2 százaléka volt negatív, azaz előnytelen a magyar kormányra 
nézve, míg a pozitív, tehát a magyar kormányra nézve előnyös hírek 
aránya csupán 0,8 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy az ezekben a sajtó-

termékekben megjelent politikai hírek több mint fele a kormány társa-

dalmi megítélését rombolta, miközben ezzel ellentétes hatást csupán  
a hírek kevesebb, mint egy százaléka válthatott ki az olvasóban. Mindez 
jól mutatja, hogy ezeknek a médiatermékeknek valójában nem az 
objektív és kiegyensúlyozott tájékoztatás a céljuk, hanem kormány-
ellenes politikai aktivistaként viselkednek, céljuk a kormányba vetett 
társadalmi bizalom rombolása.

Az Átlátszó, a Direkt36 és a Lakmusz lényegesen kevesebb, ugyanakkor 
hosszabb cikket jelentet meg, nem klasszikus hírportálként működnek, 
hanem mindig valamilyen politikai jelenség átfogó bemutatása, értel-
mezése a céljuk. A vizsgált időszakban a Direkt36 portálján kizárólag  
a kormány számára erőteljesen negatív polaritású írás jelent meg, az 
Átlátszó esetében ez az arány 92,5 százalékos, míg a Lakmusz oldalán 



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

28   |   M é D I A P O L A R I T Á S

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

M é D I A P O L A R I T Á S   |   29

66,7 százalékos volt. Utóbbi kapcsán ez azért különösen meglepő, mert 
a portál magát tényellenőrnek nevezi és azt állítja, hogy minden politikai 
oldallal egyenlő mértékben foglalkozik; a valóság ezzel szemben az, hogy 
egy-két cikktől eltekintve kizárólag a kormányzati vagy a jobb-
oldalhoz köthető szereplők negatív színben történő feltüntetését 
végzik, tényellenőrzésnek nevezve az aktivista újságírást.

A hagyományos hírportálokhoz hasonló tevékenységet folytatnak a 444, 
a Szabad Európa, az RTL és a Telex internetes oldalain. Mivel ezeken  
a felületeteken lényegesen több tartalom jelenik meg, így a semleges 
hírek aránya is magasabb volt a vizsgált időszakban, azonban a Telex kivé-

telével egyik felületen sem csökkent 50 százalék alá a kormány számára 
negatív hírek aránya. A hírportálok közül a legerősebben kormányellenes 
tartalomelőállító a 444 volt, melynek felületén a magyar politikai relevan-

ciával bíró hírek 57 százaléka volt negatív a kormányzat szemszögéből. 
Az RTL hírportálján ez az arány szintén megközelítette az 57 százalékot, 
a Szabad Európa oldalán 52,2 százalék, míg a Telexen 48,3 százalék volt. 
A kormány számára előnyös hírek aránya a Szabad Európa oldalán volt 
a legmagasabb, ám ott is mindössze 1,7 százalék, ami összesen két cikket 
jelentett.

Érdekesség, hogy sokszor előfordult ezeken a médiafelületeken, hogy  
a távirati iroda által közölt objektív beszámolót valamelyik kormányzati 
szereplő – legfőképpen Orbán Viktor miniszterelnök – előnytelen fotójával 
ábrázolták, melynek célja a közösségi médiában való magasabb interak-

ciószám elérése volt. Ugyancsak jól példázza e sajtótermékek politikai 
elfogultságát, hogy a 444 esetében gyakori jelenség, hogy a Kormány-

infóról úgy tudósítanak, hogy megtévesztő módon cirill betűkkel írják ki 
a „Kormányinfó” szót, ezzel is erősítve azt az ellenzéki narratívát, mi-
szerint a magyar kormány oroszpárti volna.

A vizsgált médiumok kormányellenes elfogultságának aránya 2023 februárjában  
(Deák Dániel)



V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

30   |   A  S T R U K T U R Á L I S  F I N A N S Z Í R O Z Á S  C Í M Z E T T J E I

V E S Z É LY B E N  A  M É D I A S Z U V E R E N I TÁ S

F O G A L M A K   |   31

FOGALMAK

aktivista újságírás
a finanszírozó céljait szolgáló, a közvéleményben rejtetten érvényesülő  
médiamunka

donor
működési célra közvetetten vagy közvetlenül forrást biztosító finan-
szírozó szervezet (alapítvány, állam, kormányzati szerv, nem kor mány  zati 
szervezet, nemzetközi szervezet, tőkealap, vállalat)

indirekt befolyásszerzés
közvetett, rejtett vagy áttételes úton való hatásgyakorlás

kulturális erőforrás
egy nemzet/állam teljes humánszféráját, lakossága kognitív erejét és 
társadalmi képzeletét meghatározó képesség

külföldről finanszírozott média
egy ország területén műsort/tartalmat szolgáltató, de anyagi forrásait 
tekintve azon kívülről fenntartott tömegtájékoztatási eszköz, amely  
a küldő fél érdekeit szolgálja 

médiaszuverenitás 
a tömegtájékoztatás és az állam stabilitása közötti kölcsönös összefüggés 

strukturális finanszírozás
összegben és/vagy időben meghatározó anyagi támogatás, amely a forrást 
biztosító donor stratégiai céljait szolgálja  

tényellenőrzés
hivatalosan az álhírek és féligazságok kiszűrését célzó, a tényeket objektív 
módon bemutató munka, amely a gyakorlatban a politikai elköteleződést 
álcázó manipulatív tevékenység

A
 S

TR
U

K
TU

R
Á

LI
S 

FI
N

A
N

SZ
ÍR

O
ZÁ

S 
CÍ

M
ZE

TT
JE

I
4

4
4 

H
ei

nr
ic

h-
B

öl
l-S

tif
tu

ng
, O

ak
 F

ou
nd

at
io

n

Á
tl

át
sz

ó
Če

sk
é 

ce
nt

ru
m

 p
ro

 in
ve

st
ig

at
iv

ní
 ž

ur
na

lis
tik

u,
 E

ur
óp

ai
 B

iz
ot

ts
ág

, F
ri

tt
 O

rd
 F

ou
nd

at
io

n,
 

G
oo

gl
e 

D
ig

it
al

 
N

ew
s 

In
iti

at
iv

e,
 

O
pe

n 
So

ci
et

y 
Fo

un
da

tio
ns

, 
O

rg
an

is
ed

 
Cr

im
e 

an
d 

Co
rr

up
tio

n 
Re

po
rt

in
g 

Pr
oj

ec
t, 

Si
gr

id
 R

au
si

ng
 T

ru
st

, V
is

eg
ra

d 
Fu

nd
, Z

in
c 

N
et

w
or

k

D
ir

ek
t3

6
Ci

vi
ta

te
s,

 C
re

di
te

xp
re

ss
 G

ro
up

, 
Fo

un
da

tio
n 

fo
r 

D
em

oc
ra

cy
 a

nd
 P

lu
ra

lis
m

, 
Fr

it
t 

O
rd

 
Fo

un
da

ti
on

s,
 I

nt
er

ne
w

s,
 O

pe
n 

So
ci

et
y 

Fo
un

da
ti

on
s,

 R
ea

l 
Re

po
rt

in
g 

Fo
un

da
ti

on
, 

 Ro
ck

ef
el

le
r 

B
ro

th
er

s 
Fu

nd
, S

ig
ri

d 
Ra

us
in

g 
Tr

us
t

K
-M

on
it

or
H

ei
nr

ic
h-

B
öl

l-S
tif

tu
ng

, 
N

at
io

na
l 

En
do

w
m

en
t 

fo
r 

D
em

oc
ra

cy
, 

N
or

vé
g 

Ci
vi

l 
Tá

m
og

at
ás

i 
A

la
p,

 O
pe

n 
So

ci
et

y 
Fo

un
da

tio
ns

, S
ig

ri
d 

Ra
us

in
g 

Tr
us

t

L
ak

m
u

sz
Eu

ró
pa

i B
iz

ot
ts

ág
, G

oo
gl

e 
D

ig
it

al
 N

ew
s 

In
iti

at
iv

e,
 N

et
w

or
k 

of
 E

ur
op

ea
n 

Fo
un

da
tio

ns

P
ar

ti
zá

n
Fo

un
da

tio
n 

fo
r 

D
em

oc
ra

cy
 a

nd
 P

lu
ra

lis
m

, G
er

m
an

 M
ar

sh
al

l F
un

d 
of

 t
he

 U
ni

te
d 

St
at

es
, 

N
at

io
na

l E
nd

ow
m

en
t f

or
 D

em
oc

ra
cy

S
za

b
ad

 E
u

ró
p

a
U

ni
te

d 
St

at
es

 A
ge

nc
y 

fo
r 

G
lo

ba
l M

ed
ia

Te
le

x
am

er
ik

ai
 n

ag
yk

öv
et

sé
g,

 E
co

no
m

ia
, G

ov
er

nm
en

t o
f t

he
 N

et
he

rl
an

ds
 H

um
an

 R
ig

ht
s 

Fu
nd

, 
H

el
si

ng
in

 S
an

om
at

, 
U

S 
D

ep
ar

tm
en

t 
of

 S
ta

te
 B

ur
ea

u 
of

 D
em

oc
ra

cy
, 

H
um

an
 R

ig
ht

s,
  

an
d 

La
bo

r




